lördag 22 september 2012

Alla dessa Muhammad


I ett reportage i dagens DN uppmanar Egyptens stormufti Ali Gomaa demonstrerande muslimer att följa profeten Muhammads exempel: "Muhammed utstod alla förolämpningar och attacker utan att slå tillbaka." I samma reportage säger en annan man att det är oislamiskt att reagera med våld mot kränkningar.
I den muslimska litteraturen om Muhammad (Sira) finns flera bärättelser om hur Muhammad faktiskt vänder andra kinden till. Men också berättelser om hur han attackerar och dödar sina fiender.

Huruvida några av dessa berättelser återspeglar historiska fakta är omtvistat. Den första kända biografin över Muhammad skrevs mer än hundra år efter hans död och redan i denna kan vi se hur berättelsen kryddats med fantastiska inslag. Det är därför viktigt att göra skillnad på historiska fakta och historieskrivningens funktion.

Olika berättelser om Muhammad fyller olika funktioner, och kan ofta förstås som strategiska berättelser som syftar till att legitimera olika handlingar och ståndpunkter.
De senaste årens karikatyrer och nidfilmer, samt muslimska reaktioner på dessa visar att inte bara muslimer, utan även icke-muslimer använder bilder av Muhammad på liknande sätt. I den nu omstridda filmen The Innocence of Muslims fokuseras berättelser om Muhammad som våldsverkare, medan Ali Gomaa lyfter fram berättelser om Muhammad som fredsivrare.

För religionsvetare är forskningen om den historiske Muhammad lika intressant som forskningen kring hur och varför olika bilder av Muhammad används av olika personer i olika tider och situationer.

Men det är viktigt att skilja på dessa fält.
För den som vill läsa mer om bilder av Muhammad rekomenderas Jan Hjärpes bok Bilden av profeten. Berättelserna om Muhammed och deras funktion förr och nu.

Simon Sorgenfrei
Doktorand i religionsvetenskap, Göteborgs universitet

4 kommentarer:

  1. Ja, Hjärpes bok kan man läsa, men det är lite falsk marknadsföring. Den handlar en hel del om den historiska Muhammad, och mindre om bilderna

    Bättre då med Khalidi, Tarif. 2009. Images of Muhammad : narratives of the prophet in Islam across the centuries. New York: Doubleday, alternativt Anne Mari Schimmels And Muhammad is his messanger... Eller varför inte vår egen Tor Andreas doktorsavhandling på tyska. Den som översätter den senare till svenska ska få en puss av mig. Det är en skam att så inte skett.

    /Jonas

    SvaraRadera
  2. Vet inte om ni religionsvetare sett eller hört talas om dokumentären som gick i Channel 4 i Storbritannien härom veckan? Det är väl inte så självklart att det finns dessa historiska fakta som det hänvisas till. Vilket gör hela islamfrågan väldigt intressant både för islamofiler som islamofober ;) Sa muhammed ens det som påstås? Fanns han ens?

    http://www.channel4.com/programmes/islam-the-untold-story
    Den får man bara se på nätet om man bor i GB, men finns på piratebay om ni inte kan/orkar hålla på med proxys ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är ju det som Simon pekar på ovan. Problemen med att nå kunskap om den historiska Muhammaed varit en diskussionsfråga sedan slutet av 1970-talet, men som vanligt brukar det ta ungefär 30 år innan forskning når medierna. Tyvärr. Kanske kan vi råda bot på det genom den här bloggen.

      /jonas

      Radera
    2. Hej

      Tack för länken. Jag är mycket nyfiken på den där serien. Ska försöka få tid att läsa den bok av Tom Holland som den baseras på också.

      En poäng med mitt korta inlägg (som kanske inte kommer fram så bra) är att den historiske Muhammad och berättelserna om honom är två skilda forskningfält. Vad gäller religion islam kan man nog hävda att det senare - berättelser om Muhammad - är viktigare än den historiska personen. På samma sätt förhåller det sig med koranen - vad som "egentligen" står där, hur den kom till vem som skrev den etc är inte lika viktigt för förståelsen av islam och muslimers religion som de olika sätt muslimer tolkat, tyckt och tänkt om koranen.

      Allt gott,
      Simon

      Radera